(Frissítve 2017 márciusában)
Az alábbi posztban megpróbálok összeszedni pár hasznos tippet, elsősorban turistáknak, akik több napra érkeznek és bérletvásárláson gondolkodnak.
Árak
Az aktuális árlista az Storstockholms Lokaltrafik (SL) honlapján érhető el, de szemezgetek a most aktuális árakból (2017):
havi bérlet | 830 kr |
7 napos bérlet | 315 kr |
72 órás bérlet | 240 kr |
24 órás bérlet | 120 kr |
egyszeri jegy automatából | 43 kr |
egyszeri jegy reskassa-val | 30 kr |
üres SL kártya, bérlet/reskassa rátöltéséhez (egyszeri költség) | 20 kr |
Jegyárusítás
Metróállomáson nincs gond, mert van automata (egyszeri jegyhez, bérlet vagy reskassa feltöltéséhez), hús-vér eladó az SL fülkében, vagy a közelben garantált egy Pressbyran trafik. Jó tudni hogy a Pressbyran kicsit olcsóbban adja ugyanazt a jegyet, amit a metrókapukál lévő SL fülke (sőt, az SL eladója általában maga küld át a Pressbyranba, hogy ott olcsóbban vehesd meg :)) Bérletet úgyszintén árusít a Pressbyran. Bérlethez és reskassa-hoz meg kell vennünk az SL műanyagkártyáját is, ami 20 kr egyszeri költség.
Gondban lehetünk viszont a buszmegállóban, ugyanis a buszsöfőr nem árul jegyet. Kell hogy legyen nálunk előre megvett bérlet, előre feltöltött reskassa, előre megvett egyszeri jegy, vagy "sms jegy". Sajnos az sms jegyhez előzetesen regisztrálni kell a mobilszámunkat a rendszerben, tehát ez a megoldás sem működik rögtön a felszálláskor. (Azt nem tudom hogy külföldi mobilszámmal működik-e egyáltalán a dolog.)
Tehát ha utazgatni akarunk, érdemes az útba eső Pressbyran-ban bevásárolni, nehogy később pórul járjunk, és épp ne találjunk jegyvásárlási lehetőséget a buszra szállás előtt.
Egyszeri jegy
Drága, de jó tudni hogy 75 percig korlátlan átszállásra érvényes. Fontos, hogy az automatából megvett egyszeri jegy egyből "élesítve" van, azaz nem tudjuk másnapra eltenni.
Reskassa
Viszonylag rugalmas megoldás azoknak, akik ritkábban használják a tömegközlekedést. Lényegében a tömbjegy elektronikus megfelelője: a bérlethez is használt műanyagkártyát tetszőleges összeggel feltölthetjük, amit akkor utazunk le, amikor akarjuk. Ha nem utazunk, rajta marad a pénz, de jó ha ott lapul a zsebben, és nem kell a trafikba rohannunk, ha épp buszra akarunk szállni. Jegykezelés után úgy müködik mint az egyszeri jegy, azaz 75 percig érvényes. Olcsóbb, mintha minden egyes alkalommal egyszeri jegyet vásárolnánk.
Napijegy / 72 órás jegy / havibérlet
Az egyszeri jegyek árából és a tervezett utak mennyiségéböl könnyen kikalkulálhatjuk, melyik bérlet éri meg nekünk a legjobban, vagy hogy megéri-e egyáltalán.
Ide kívánkozik a Stockholm Card turistakártya is, mely magában foglalja a tömegközlekedési bérletet is az adott napokra.
Fogunk egyáltalán utazni?
Aki a városközpontban (Vasastan, Norrmalm, Södermalm, Kungsholmen, Östermalm, Gamla Stan) száll meg, bírja a sétát, és nincs szélsőséges időjárás sem, az simán hanyagolhatja a tömegközlekedést. Pl. egy Stadshuset - Gamla Stan - Skansen sétaútvonal (egy irányba) 4-5 km. Így sokkal többet látunk a városból mint metrózva. Más esetben, pl. külvárosban megszállva nem ússzuk meg a tömegközlekedést.
Nyáron, jó időben alternatív megoldás a városi biciklirendszer is, ami abszolút kiválthatja a belvárosi tömegközlekedést.
Buszok
Különösen a külvárosban találkozhatunk sok olyan járattal, amelyek naponta néhány alkalommal indulnak csak, és hétvégén egyszer sem. Tehát hiába van felsorolva 4-5 járat is a megállóban, lehet hogy vasárnap egy sem jár közülük. A belvárosi buszközlekedés ennél megbízhatóbb, és a kulcsfontosságú buszok sűrűn járnak. A legtöbb buszmegállóban digitális óra mutatja, melyik busz hány perc múlva érkezik. (Ez amúgy nem jelenti azt, hogy a buszok pontosan tartják a menetrendet.) Készüljünk fel, hogy a buszvezetők vezetési stílusa gyakran nem tökéletes :) (ajánlott leülni, mert sok lesz a hirtelen fékezés).
Maguk a buszok modernek, sokan bio-üzemanyaggal futnak, de ettől függetlenül sajnos szűkösek, és alig van állóhely (a másik ok, ami miatt mindenki le akar ülni). Gyakori probléma hogy hamar betelik a buszonkénti 2-3 babakocsis hely.
Felszállás kizárólag az első ajtón, jegykezelés (műanyaglap leolvasása) a vezető melletti kis szerkezettel, vagy a vezető által.
A leszállást a mindenhol karnyújtásnyira lévő piros "stop" gombbal jelezhetjük. A busz plafonján lévő kijelzőn látható piros "stannar" felirat azt jelenti, hogy a busz biztosan megáll a következő megállóban (azaz valaki jelzett már).
Metró (tunnelbana)
A metró folyamatosan jár, késő estig, sőt, péntek-szombat éjszaka egészen másnap reggelig. Az átlagos követési idő (nappal) 5-10 perc. Kék, piros és zöld metróvonal müködik, de mindegyik elágazik a külvárosba menet, még nagyobb területet lefedve így. Érdemes tehát figyelnünk, hogy a megfelelő végállomás felé tartó metróra szálljunk. A metró elég tiszta, biztonságos (amíg bele nem nézünk a Tunnelbanan c. TV-műsorba :)), azaz legalábbis be van kamerázva és néha látni járőröző biztonsági őröket.
A bejáratnál elektromos kapura számítsunk, amit a bérlet/reskassa műanyag kártyája nyit. Ha nem nyílik, vagy papír/sms alapú jegyünk van, a fülkében ülő személyzet segít. Bliccelni így nem lehet, hacsak nem vesszük át a suttyótaktikát, és szorosan az előttünk menőre tapadva átosonunk az általa épp kinyitott ajtón. (Nem biztatok senkit, csak megjegyzem hogy itt sem mindenki becsületes.)
Sok helyen ugyanabból az állomásból több kijárat is van, és ezek akár 500 m távolságra is lehetnek egymástól, azaz érdemes figyelni hogy melyik kijárat merre vezet. Az utcai metrólejáratot a "T" jelzésről ismerhetjük meg.
A helyi Deák tér a T-Centralen, itt találkozik az összes metróvonal, ennélfogva nagy a tömeg (figyeljünk a zsebtolvajokra, bla-bla-bla...). Itt a különböző vonalak között viszonylag sokat kell mozgólépcsőzni és sétálni.
Még egy kevésbé praktikus, de turistáknak hasznos infó: minden egyes metrómegálló egyedi dizájnnal rendelkezik, és még erre szakosodott idegenvezetést is ajánl nekünk az SL. Ha valaki nagyon ráer, azzal is eltölthet több órát, hogy csak a metróállomásokat járja be :)
Villamos (spårvagn, tvärbanan)
Csak két villamosvonal van a városban, és ezek közül a 7-es számú vonallal találkozhatnak a turisták: ez vezet a T-Centralentől a Djurgården szigetre (Skansen, Vasa múzeum, stb.). Ez az egyetlen közlekedési eszköz, ahol "hagyományos" kalauz ellenőrzi a jegyeket, az utazás folyamán. A kalauz mindig udvarias, az utasok viszont, és gyakran elcsevegnek egymással.
Ezen kívül nemrég adták át a Solna centrum és Alvik közti villamosszakaszt (itt semmi érdekes látnivaló nincs), ahonnan egy átszállással továbbvillamosozhatunk egészen Hammarby sjöstad-ig és Sickla-ig. Ez utóbbi szakasz lehet hogy szebb, de még nem teszteltem le.
Pendeltåg és egyéb helyi vonatok
A pendeltåg az "ingázó vonat", mely a távolabbi külvárosokat köti össze a centrummal. Északi irányban egészen az Arlanda reptérig kijutunk vele (az extra díjjal kapcsolatban olvassátok el a vonatkozó posztot), déli irányban pedig Nynäshamn kikötőjébe, ahonnan többek közt Gotlandra is áthajózhatunk. A pendeltåg már három zónát is átszelhet, tehát erre érdemes odafigyelni az utazás megkezdése (vagy épp a bérletvásárlási dilemmák) előtt.
Kisvonattal juthatunk ki Saltsjöbaden-re vagy Vallentuna felé is. Ezekre mind érvényes a stockholmi bérlet.
Hajó
Működik egy kompjárat Djurgården (a Gröna Lund vidámparktól) - Slussen - Hammarby Sjöstad között, amire úgyszintén érvényes az SL bérlete/jegyei.
Kényelem vagy spórolás?
Az egész posztot úgy tudnám a legjobban összefoglalni, hogy a reskassa-val vagy egyszeri jegyekkel való bajlódással valószínűleg tudunk ugyan spórolni (de nem garantált!), de ezek a megoldások kevésbé rugalmasak, mint a bérlet. A bérlet minden zónát lefed, és korlátlan mennyiségben használható.
Utolsó kommentek