A magyarul vicces nevű helység nem más mint a Svédország legelső városának tartott település, a mai Björkö szigetén. Mivel Birkát a viking korban alapították, rengeteg korabeli leletet találtak a szigeten, és ma az egyik legfelkapottabb "viking" látnivaló Svédországban.

A várost a 700-as évek végén alapították, és nagyjából kétszáz éven keresztül lakták. Fennállása alatt fontos kereskedelmi központtá vált, 700-1000 lakossal. A 8.század folyamán egy német szerzetes, Ansgar itt indította el Svédország első keresztény közösségét, és az ő emlékére emelték a sziget messziről is jól látható kereszt-emlékművét. Birka a 900-as évek végére veszített jelentősségéből, és elnéptelenedett. Kereskedelmi pozícióját Sigtuna városa vette át.

1993 óta az UNESCO Világörökség része, a szomszédos Adelsö szigetén fekvő Hovgårdennel együtt. A világörökségi címet az ásatások során előkerült rengeteg viking kori emléknek köszönhetik, ezzel Birkát tekintve a viking-kori kereskedővárosok legjobban feltárható (és amúgy is legnagyobb) emlékhelyének.

Birka, mint turisztikai célpont, májustól szeptemberig várja a látogatókat. Ezen belül nagyjából júniustól augusztusig tart a "viking nyár" nevű programsorozat, ami lényegében az igazi látnivalót szolgáltatja a szigeten - ekkor korabeli kosztümös vikingek várnak minket a faluban, illetve tartanak bemutatókat. A turistaszezon része a nyári és őszi vásár, és az archeológiai napok is.

Én magam sokáig halogattam a látogatást, ugyanis kevés a konkrét látnivaló a szigeten. A múzeum "rendben van", de a viking falu mindössze 4-5 faházból áll. A sziget területén található mintegy 3000 sírhely történelmi jelentőssége hatalmas, de az egyszeri turistának nem jelentenek többórás látnivalót, hiszen lényegében csak dombokról beszélünk, a sírokba nem nézhetünk bele (illetve a kiásott leletek már a múzeumokban pihennek). A sziget legmagasabb pontján, a domb tetején álló Ansgar-emlékmű szép fotótéma, persze csak ha odaférünk a többi turistától :) A kelta-kereszt mint emlékmű egyébként félrevezetö, hiszen Ansgar német (azaz nem ír) szerzetes volt.

Érdemes lehet meghallgatni az idegenvezetést, mert sok háttérinformációt adhat az amúgy kevés látnivalóhoz. Séta közben ne lepődjünk meg, hogy a szigeten szabadon kóborolnak a birkák. (Talán a birkákat is hozzávehetjük a sziget látnivalóihoz :))

Ha megyünk, mindenképpen ajánlott a nyári szezon ("viking nyár", vagy valamelyik vásár) alatt felkeresni a szigetet, amikor extra programokat is láthatunk. Mi elkövettük azt a hibát, hogy szeptemberben, az utolsó hetekben mentünk, amikor már véget értek a programok. Akkor már lakatlan volt a falu, nem láttunk viking hajót sem, és az egyetlen program az idegenvezetés volt. Egy napos kirándulásnak ez is szép volt, de nem nyújt annyi látnivalót.

A szigetre a Strömma hajóival juthatunk el, kétórás hajóúttal. Birkára kb. három óra jut, és ezt érdemes jól beosztani, ha esetleg ott tervezünk ebédelni. Nem nagy a sziget, de gyorsan elmegy ennyi idő.

Honlap:  www.stromma.se/sv/Birka/

Ajánlott megközelítés: www.stromma.se hajóút

P1050431.JPGA kikötő látképe az Ansgar emlékműtől

P1050414.JPGa viking falu

P1050409.JPGviking falu

P1050406.JPGviking falu

P1050420.JPGa farönkökön lévő táblákon a viking kor és mitológia legfontosabb szócikkei olvashatók

P1050442.JPGjátszótér a mitológiai Világkígyóval

P1050428.JPGBirka birkái, a háttérben az Ansgar emlékművel

P1050436.JPGAnsgar német szerzetes kelta keresztje

IMG_1806b.JPGegy makett a múzeumból

Szerző: BalazsMate  2013.10.18. 15:25 5 komment

Címkék: sziget program viking múzeum hajó Világörökség

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.11.04. 22:52:28

Jaj, ne is bosszants ezzel a Birkával... :D Mi is szeptemberben akartunk kimenni, konkrétan az utolsó, innen Södertáljéból induló hajóval.szépen kinéztem, hogy 15 perc alatt eljutunk a harmadik megállóhoz (a 4. a Birka), ahová a hajó amúgy több mint két óra alatt jut el... :-o Mert hogy itt nálunk zsilipelnie kell, meg amúgy is egy öreg gőzös, valami hatvan lóerős a motorja, szóval nem kapkodja el (öreg ember nem gyorsvonat...).Szóval szépen kényelmesen várunk, nem is kellett szombaton "hajnalban" kelni sem, milyen jól kitaláltam én ezt.Csak jött ám a koppanás, ugyanis látjuk, hogy az öreg bárka nem köt ki, csak a közelben elmegy előttünk és a pilóta óbégatva közli, hogy bocsi, de nincs már hely.A sok h.lye ember telemászta a hajót már a végállomáson... }:-[ Hogy a franc menjen rájuk... Néztem, hogy volt még egy cég, de az is aznap, amelyik Stokiból járta a hajóutat, alighanem az amit te is írsz.de azt meg már onnan, akkor nem értük volna el.Meg aztán minek beautózni stokiba, mikor a hajó visszahoz ugyanide, aztán meg dálután mindez visszirányba...Ááá, m@rha dühös voltam... :D
Nálunk is ez volt, hogy ááá, majd kimegyünk egyszer, totál közel van (szinte gumimatracon is át lehet evezni nyáron...), meg vajon ér-e annyit...Mondjuk így már nem bánom annyira, hogy írtad a kevés őszi programot; kell azért a piac, vagy a kosztümös bemutató.
Úgy hogy most várhatunk egy fél évet...Hurrá. :D Bár ha télen befagy a Máláren, lehet, átsétálunk...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.11.04. 22:58:29

Má' megént' pocsék ez a blog.hu, tele lett nyomdahibával a komment.Kereshetem a hibajavítót, meg az alkoholos filcet, hogy átírogassam...

Ami még kimaradt, hogy ez az Ejdern nevű gőzös télleg elég kicsi, olyan 50-60 ember férhet rá.De legközelebb majd ügyesebbek leszünk... :-)

BalazsMate · http://stockholm.blog.hu 2013.11.05. 09:49:59

@geegee: Erdekes... A Birka hajoterkep alapjan az Ejdern közvetlenül Södertäljeböl indul, es csak a Strömma jön Stockholmbol. Ezek szerint nem igy van? (www.stromma.se/sv/Birka/Resa-hit/)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.11.06. 03:07:39

@Bajen: Én itt nézem, ez a hajó direkt honlapja: www.ejdern.org/ itt persze a turlista menüpontból már törölték az idei tidtabelt.Valami olyasmi az útja, hogy Södertálje cityi-Viksater-Sandviken-Björkö.Na, mi ehhez a Sandviken kikötőhöz mentünk, mert nem volt kedvünk két órát "zötyögni" :D a hajón.Bár utólag belegondolva lehet, hogy megérheti, hiszen ez nem balatoni hajózás, hogy két órán át ugyanazt látod a 40 fokban... :D De a zsilipelés tuti, hogy sok időt elvesz.

(Itt van a Máláren egyik tengeri kijárata, néha még az autópályát is lezárják, megemelik, mert jön valami tengerjáró bárka.Még úgy is, hogy a pálya kb 30-40 méter magasan van a vízhez képest...Egyszer épp ráérősen voltam, végignéztem egy ilyet, kb 15-20 perc.Akkor épp kis nyavajás vitorlások voltak, de kb fél méterrel hosszabb volt az árboc, mint a híd magassága.Télleg, viccesen hosszú volt a hajótesthez képest.Az ilyet lefűrészeltetném méretre, nehogy már ezért kelljen ezer embernek megállnia a pályán...télleg nagyon visszadugítja a sok kocsit)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.11.06. 03:24:19

@Bajen: És hogy a kérdésre is válaszoljak, de, szerintem is így van, én is ezt mondom... :D Csak kicsit korán van már, megyek is a náthásba, lefeküdni.